Dagens brödbak

                    image16

Som jag skrev tidigare har vi som ambition att själva börja baka allt (eller i alla fall det mesta) av vårt matbröd. Att baka bröd kräver egentligen inte så himla mycket arbete och det är roligt att pröva på nya recept. Idag hittade jag brödreceptet i senaste Elle mat och vin och oj vad gott det blev! Mycket enkelt att göra dessutom, blir nog en till sats i morogn skulle jag tro.
Här är receptet:

Fröklädda kvadrater
12 st
25 g jäst
1 msk honung
1 tsk (rågad) salt
4 dl vatten
1 dl solrosfrön
3 msk linfrö
1 dl vetekross
1 dl rågkross
9 dl vetemjöl

Smula jästen, klicka i honung och strö över salt. Rör ut jästen i lite fingerljummet vatten och slå på resten av vattnet. Rör i solrosfrön, linfrö, vetekross och rågkross. Häll i vetemjöl och arbeta till en lös deg. Jäs täckt i bunke i 1 timme.
Värm ugnen till 250 grader. Mjöla bakbordet rejält. Tippa upp degen, strö över lite vetemjöl och platta försiktigt till degen med handen. Skär i 12 bitar. Lågg på bakplåt och låt jäsa i 15 minuter. Grädda mitt i ugnen i 12-15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0