Boktips i höstmörkret

Höstlov! Lyx att få en veckas ledigt mitt i det värsta höstrusket. Tre av dessa dagar måste jag dock jobba in på kvällsföreläsningar o dyl. framöver, men det är det värt!  Idag, men bara idag är barnen på dagis, måste bara få en dag för mig själv och ladda batterierna lite. Har massor att fixa med här hemma men har
hittills inte ens klätt på mig. Har återupptagit läsandet av en mycket  bra bok: Flyga drake av Khaled Hosseini 

 Den är inte helt ny men jag har av någon anledning missat den tidigare. Boken är fängslande och intressant, jag har aldrig läst något liknande tidigare. Man får dessutom lära sig mycket om Afghanistan, ett land som åtminstone jag knappt känt till något om tidigare men som har en intressant historia. Har ni inte läst boken rekommederar jag den varmt.

 image65
"De oskiljbara vännerna Amir och Hassan växte upp i ett fredligt Afghanistan. De uppfostras sida vid sida men lever i helt skilda världar - Amir är rikemansson och Hassan hans tjänare. men Amir sviker sin lojale vän Hassan, och när Sovjetunionens styrkor invaderar ländet 1979 flyr Amirs familj till USA.
I Karlifornien anpassar sig Amir snabbt och lyckas skapa sig ett nytt liv. Först när talibanerna många år senare griper makten i Afghanistan inser han att minnena av Hassan och hemlandet aldirg har lämnat honom, och att han nu måste agera.
FLYGA DRAKE är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om band mellan fäder och söner, om kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står Afghanistans fascinernade och tragiska historia."

Kommentarer
Postat av: alacs

Tack för berömmet :) Nåväl, när det gäller raksöm går det väl ann.. Ska oxå göra ett ryck med gardiner till barnens rum, någon dag...

2007-10-29 @ 17:10:59
URL: http://alacs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0