Brödbaket

I sommar har vi satt som mål att försöka börja baka allt vårt bröd. Vi får väl se hur det går med det när hösten och ekorrhjulet rullar på igen men vi ska i alla fall göra ett försök. Kanske sparar men en slant och hembakt känns ju nyttigare än köpebrödet som har två veckors hållbarhet, vad innehåller det egentligen???
Hittade ett brödrecept i en gammal Amelia. Receptet lät spännande då degen bla innehöll apelsinjuice. Följde receptet till punkt och pricka men trots att jag hade i dubbelt så mycket mjöl som stod där så blev det bara en enda klethög av degen. Den jäste inte riktigt som den skulle heller, antagligen för att jag hade lite för varmt vatten i + att dörren stod på vid gavel av barnens utochinspring hela tiden... Degar skall ju inte få drag you know...
Lyckades i alla fall forma 20 små kletbullar av degen och bröden blev faktiskt riktigt goda trots att det blev både färre och mindre bröd än jag tänkt mig....
Kommer inte att använda detta recept igen så därför lägger jag inte ut det här denna gång.


Kommentarer
Postat av: ..:: Jenny ::..

Heeeeeeeeeeej!
Va roligt att du kom in på min sida.. och att du "kände igen dig" ;)
Själv har jag oxå ett "nytt" efternamn.. mitt flicknamn.. då vi är på väg åt motsatt håll än ni... Men det kommer bli jättebra...
Kram J

2007-07-30 @ 20:31:16
URL: http://passionsfrukter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0