Middagen är i ugnen - Quiche Lorraine

image81

Vi gillar matpajer i vår familj och äter det titt som tätt. Ikväll blir det en klassisk Quiche Lorraine. Receptet är hämtat från Anna Bergenströms Annas pajer.
Jag brukar vanligtvis göra en pajdeg med kesella och lite grahamsmjöl men just till denna paj gör jag en enkel vetemjölsdeg. Att göra pajdeg är för övrigt bland det tråkigaste jag vet....
Här är receptet:
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1-2 msk vatten
ev lite salt

Tryck ut i pajform, låt vila kallt en stund och förgrädda 10 min. i 200 grader.

Till fyllningen behövs:
150 g rökt skinka
10 g vällagrad ost
4 ägg
3 dl mjölk
salt
peppar
paprikapulver.

Strimla skinkan och lägg i pajskalet.
Vispa lätt ihop ägg, mjölk och ost. Salta och peppra. Häll över i pajformen. Pudra över med lite paprikapulver.
Grädda i 30-35 min i 200 grader.

Till pajen äter vi en god sallad och dricker vitt vin...
Härligt med fredag kväll igen. helgen skall ägnas åt städning, mathandling, lussebullsbak och förhoppningsvis lite mycket vila.

Mina barn tycker för övrigt att jag är helknäpp när jag fotograferar maten innan jag äter men att öppna ugnsluckan och ta ett kort  på pajen tyckte  de var helt skruvat...





Kommentarer
Postat av: Cina

Paj är jättegott :)! Jag fotar också maten ofta och mina barn tycker precis som dina att det är märkligt *s*! Här ska vi också baka lussebullar, imorgon.

Trevlig helg!

2007-11-24 @ 20:11:43
URL: http://cinamedmera.blogg.se
Postat av: Karin/Theasrum

Håller med om att paj är jättegott och trevligt att göra. Ser mums ut!

2007-11-25 @ 17:03:29
URL: http://theasrum.blogg.se
Postat av: Linda

Vi gillar också paj är hemma och din såg väldigt god ut och hade ett namn som klingade vardagslyx, lite fancy sådär : ). Såg sen att det var i stort sätt samma ingredienser som vi har i vår ost- och skinkpaj men hädanefter som det att stå "Quice Lorraien" istället, det blir man mycket gladare för!

Tips gällande pajdegen, håller med att det är lite halvtrist. Efter ett försök med min svägerska upptäckte vi att det fungerar utmärkt att smälta smöret/margarinet i en kastrull och bara röra ned övriga ingredienser, låta svalna lite och kladda ut i pajen, mycket enklare!

/Linda

2007-11-29 @ 12:08:58
URL: http://lindashem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0