Kyckling på fredag, det är vad jag vill ha...

Fredag igen, otroligt skönt med helg. Hela helgen är så gott som fullbokad, men bara med roliga, trevliga grejor så det känns kul! I morgon ska jag och storebror tillsammans med kompisar gå på konserthusets barnkonsert, första av fyra som vi har biljetter till. På kvällen är det middag hos vänner här i vårt område. På söndag hade vi tänkt gå på design och inredningsmässan (samt hus och hem mässan) i Älvsjö. På vägen hem är det tänkt att vi plockar upp min lillebror i stan och åker hem till oss och äter middag.

Ikväll är det dock slappande som gäller.
Middag för kvällen är Limekyckling, Recept från Arlas kokbok. En kokbok med många favoritrecept.

4 pers (jag brukar oftas dubbla receptet och frysa ner)
4 kycklignfiléer ca 500g
½-1 lime
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl vatten
2 dl creme fraiche
½ hönsbuljongtärning
1 tsk soja
1 msk honung
persilja

Tvätta lime noga. Strimla skalet. pressa ur saften. Stek kycklingen (brukar dela varje filé på längden i tre delar), salta och peppra under tiden. Lägg över kycklingen i en tjockbottnad kastrull. Häll över saten och skalet från limen. Vispa ihop vatten, creme fraiche, smulad buljong, soja och honung. Häll blandningen över kycklingen. låt koka på svag värme några minuter. Strö över persilja. Servera med bulgur el quinoa samt en god sallad.

Detta är en av våra favoriträtter. Lätt att laga och barnen älskar det.

I glaset fick jag precis lite rödvin upphällt. i väntan på maten... Navajas crianza 2004 blir det ikväll.
                                                                                                                                                                                image55

Kommentarer
Postat av: alacs

Kycklingen lät riktigt god. Måste jag lägga på minnet! Vi ska också på mässan i morgon - mannen och jag, syrran och baby, plus kompis. Blir alltid så inspirerad där!!

2007-10-06 @ 00:01:02
URL: http://alacs.blogg.se
Postat av: alacs

Inte i morgon, utan söndag förstås (fast när jag kollar på klockan är det faktiskt i morgon...)

2007-10-06 @ 00:01:51
URL: http://alacs.blogg.se
Postat av: Anna

Då kanske vi ses där i folkvimlet :)

2007-10-06 @ 09:21:48
Postat av: alacs

Jag måste säga att jag är besviken på mässan. På inredningsfronten fanns det ju inte alls lika mycket roligt som förra året. Och inte hittade vi utomhusbelysning heller. Köksdelen kändes precis som förra gången. Usch, säger gnälliga jag. Men jag köpte i alla fall 2 orkidékrukor och en nötknäppare!!

2007-10-07 @ 21:20:20
URL: http://alacs.blogg.se
Postat av: Anna

Håller med dig. Köpte bara en Hus och hem tidning.... Trodde det var min inspiration det var fel på men det kanske det inte var då....

2007-10-08 @ 15:27:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0