Fisksoppegryta

image47

En av de första kokböckerna i min ägo är Annas Mat av Anna Bergenström. Det var säkert 15 år sedan jag fick den och jag bodde fortfarande hemma hos mina föräldrar (huu vad tiden går). Kokboken är i alla fall en av mina trotjänare och jag har många favoriter som jag ofta återkommer till. Ikväll var det dags för en av dem; Fisksoppegryta.
Gör så här:
Finhacka 4 charlottenlökar samt 1 vitlöksklyfta.
Skär ½ zuccini i tunna halvmånar, finstrimla en halv liten morot, strimla en liten bit fänkål, skala och ta bort inkromet på en tomat och strimla den, ta även fram en näve fryst haricot vertes.
Skär 2 laxfiléer i små kuber.
Fräs löken i smör i en gryta. Lägg i 1 påse saffran, ½ tsk smulad dragon, 3 msk mjöl och späd med 2 dl vatten och 2 dl creme fraiche samt mjölk så det blir en lagom konsistens. (Grytan blir ganska tjock i konsistensen).
Koka upp och ha i 1 fiskbuljongstärning och alla grönsakerna. koka en stund.
Tillsätt sedan laxen och koka några minuter tills den är klar. Smaksätt ev. med lite salt.
Till detta åt vi ett gott bröd från vårt lokala bageri. Ur glasen avnjöt vi ett perfekt vin, Penfolds Chardonnay.
                                                                                    image48
En utmärkt lördagsmiddag och man blev behagligt mätt i magen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0