Matplanering

Vi måste göra något åt våra skyhöga matkostnader och ett litet nyårslöfte är att försöka sänka dessa. Oftast är det jag som planerar, handlar och lagar all mat och då tänker jag inte alltid så himla ekonomiskt, vardagsmaten är urtråkigt tycker jag och desutom äter vi aldrig tillsammans hela familjen eftersom min man kommer hem sent nästan varje kväll.
Så här ser årets första matvecka ut:                

                     Veckomatsedel vecka 1


                      Måndag: Nyårssupé

                      Tisdag: Rester från nyår

                      Onsdag: Pasta carbonara

                      Torsdag: Palsternackssoppa med vitlöksbröd

                      Fredag: Indisk currygryta med bulgur

                      Lördag: Rester från fredag

                      Söndag: Vegetarisk lasagne


Kommentarer
Postat av: Heléne

Hej Anna!
Även vi försöker hålla matkostnaderna nere. Skriver veckomatsedel för nästkommande vecka varje söndag och sedan får sambon åka och handla. Oftast köper vi på oss kött etc för bra priser och fyller frysen. Veckomatsedeln brukar jag sedan skriva mot bakgrund av den stomme som finns i frysen + de erbjudanden som affärerna har. Ändå blir det mycket pengar i slutänden hur man än försöker, tycker jag. Ibland undrar man hur mycket andra familjer verkligen lägger ut för sin mat. Vad är rimligt? Vi har matlåda fyra dgr i veckan och äter lunch ute på fredagen, näsan aldrig köper vi färdig mat från restaurang... Ändå blir det mer pengar än man egentligen tänkt sig...

Kul att följa din blogg, ser fram emot att fortsätta göra det.

/Heléne

2008-01-03 @ 15:58:06
Postat av: Anna

Ja, ibland undrar vi hur mycket pengar andra lägger ut på mat. Vi har ett matkonto och där sätter vi in 6500 kr varje månad, det räcker ALDRIG utan man måste alltid skarva i med ca 1000 kr till sista veckan... Vi köper dock inte alltid bara mat för de pengarna kan ju tilläggas... Ibland går vinet från det kontot och jag köper ju en och annan tidning också varje månad... ;) + övriga hushållsartiklar förstås. Roligt att du läser min blogg, har du planer på att starta en själv också ;) ?
//Anna

2008-01-03 @ 16:17:15
Postat av: Anonym

Kul att höra hur andra gör, det har nämligen sambon och jag undrat över när matkontot och andra utgifter drar iväg. Vår familj består av en tonårstjej på snart 15 och lillan som är 2,5. Visst är det två små barn ni har, minns jag rätt? Sedan är det ju så kul att kunna laga en lite extra god middag till helgen, att få sätta lite guldkant på middagen när man har mera tid och lust att laga mat.

Nej, har just nu inga planer på att starta en blogg, men kanske framöver. Det är ju verkligen kul att läsa andras, så det är inte en omöjlighet, men just nu tycker jag inte att jag hinner. En tonåring och en liten tar sin tid. Tonårstiden kräver minst lika mycket den, fast på ett helt annat sätt.

Jag läser annars flera bloggar om inredning, mat och liknande. Din är jättefin.

Ha en fin trettonhelg,
Heléne

2008-01-03 @ 17:10:12
Postat av: Anonym

Ett litet tips från en annan småbarnsmamma:

http://www.middagsfrid.se/

2008-01-07 @ 21:08:35
Postat av: Anonym

Vi har haft Middagsfrid sedan det startade i början på hösten 2007 och det är i särklass det bästa val vi har gjort för att få vardagen att flyta på bättre som småbarnsförälder! Bra råvaror, enkla och goda recept som går att göra personliga, hemkört till dörren och mycket billigare än när vi handlat middagsmat tidgare.
Och vår dotter älskar maten. Vi har aldrig ätit så bra som nu. Tjing S

2008-01-19 @ 22:31:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0